• strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/stockho4/public_html/sites/all/modules/views/views.module on line 842.
  • strict warning: Declaration of content_handler_field::options() should be compatible with views_object::options() in /home/stockho4/public_html/sites/all/modules/cck/includes/views/handlers/content_handler_field.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/stockho4/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/stockho4/public_html/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_node_status::operator_form() should be compatible with views_handler_filter::operator_form(&$form, &$form_state) in /home/stockho4/public_html/sites/all/modules/views/modules/node/views_handler_filter_node_status.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/stockho4/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/stockho4/public_html/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.

Information om asfalt

Stockholm Asfalt och Mark ABAsfalt är en kletig, svart, halv-solid vätska med hög viskositet (hög inre friktion). Asfalt är en förkortning för asfaltbetong som består av en blandning av till största delen bitumen men även krossat stenmaterial. Asfalt är närvarande i de flesta grova petroleum och i finns även att få ut ur vissa naturliga källor. Det finns en viss motsättning bland kemister huruvida strukturen av asfalt ser ut, men den är för det mesta modellerad som en kolloid (ett system där ett finfördelat ämne är spritt i ett annat, där partiklarnas dimension ligger mellan 1nm - 1μm).

Det är ofta så att man blandar ihop asfalt och tjära, som är ett artificiellt producerat material som utvinns genom en viss sorts destillation av organiskt material. Tjära består även mest framträtt av bitumen, men bitumenhalten i tjära är vanligtvis mindre än den i asfalt. Tjära och asfalt har väldigt olika ingenjörsmässiga funktioner. I Europa är det vanligt att benämna asfalt bara som bitumen.

Bitumenprodukterna kan kombineras med stenmaterial, vars kornstorleksfördelning och övriga egenskaper varieras utifrån vilka funktionskrav som ställs på beläggningen. Således förekommer asfaltbeläggningar i ett stort antal varianter, anpassade till olika förutsättningar.

 

Framställning, transportering och lagring av asfalt

Asfalt kan separeras från de övriga komponenterna i grov petroleum (såsom lacknafta, bensin och diesel) genom en viss sorts destillation, vanligtvis under vakuumförhållanden. En bättre separation uppnås genom att efteråt fortsätta processen av tyngre molekyler i råoljan i ett visst maskineri som antingen använder propan, butan i en superkritisk (så pass hög temperatur och högt tryck att gränsen mellan vätska och gas har försvunnit) fas för att lösa upp de lättare molekylerna som sedan separerar. Vidare process är möjligt genom att ”blåsa” på produkten, helt enkelt genom att reagera med syrgas. Detta gör produkten hårdare och mer viskös.

 

Naturliga källor för asfalt inkluderar främst Pitch Lake i Trinidad och Tobago och Bermudez Lake i Venezuela, Gilsonite och Döda havet i Israel.

Asfalt transporteras och lagras vanligtvis vid temperaturer runtomkring 150 grader Celsius (300 °F). Större mängder av het asfalt på huden är farligt, då materian krymper vid nerkylning. Det händer även att man mixar dieselolja eller fotogen med asfalten innan man transporterar iväg det för att bevara likviditeten; vid leverans är dessa lättare material separerade från blandningen. Vissa dumprar sänder den varma luften från motorn genom rör till lasten för att hålla materian varm. Baksidan som bär på asfalt, såväl som utrustning, sprejas oftast med dieselolja för att förenkla avlägsningen av asfalten senare.